Druhý a třetí Projektový den Biologie v praxi

Tentokrát ve škole zuřily písemné maturity, a tak jsme se opět vydali do přírody osobně…

25 žáků druhých a třetích ročníků se vydalo na dvoudenní terénní cvičení do Mohelna, Studence a Dukovan.

V pondělí 5. 5. se vyrazilo autobusem k rybníku Parný mlýn nedaleko Krahulova. Tam se pomocí dalekohledu dalo sledovat několik vodních ptáků, mezi nimi výstavní volavku popelavou či rodinku husy velké. Po cestě od autobusu se žáci zaposlouchali i do ptačího zpěvu.

Po rychlém přesunu do Mohelského mlýna, detašovaného terénního střediska Ústavu biologie obratlovců Akademie věd ČR, proběhlo stejně rychlé ubytování. Poté už se družina badatelů vydala meandry řeky Jihlavy na Mohelenskou hadcovou step. Po cestě jsme zaznamenali několik dalších ptáků, povídali si i o botanických záležitostech, na řadu přišlo i téma geologie. Samotná step nás poctila pohledem na souvislé porosty kavylů, ovšem místní tradiční lákadla – sysel obecný a ještěrka zelená – nám kvůli nevhodnému počasí zůstala utajena. Po vydatné večeři jsme se vydali poslechnout odbornou přednášku pana učitele Krásenského na téma jaderné fyziky a chemie. Ovšem, jako správní biologové jsme se i my (na dobrovolné bázi, protože některé ovládnula únava) vydali na noční procházku za ptačím zpěvem a sledováním netopýrů. Biologická vycházka byla zakončena příjemným posezením u ohně.

O den později jsme již brzy ráno vyjeli do Studence, do Ústavu biologie obratlovců AV ČR, kde měli naši žáci možnost se podívat pod pokličku biologie v praxi. Místní odborníci jim poodhalili roušku tajemství chovu myší (ve Studenci jich je kolem 3000 kusů), ale také pikantní záležitosti ze světa čolků (žáci viděli i oblíbeného axolotla s jeho externími keříčkovitými žábry), dozvěděli se, jak se správně dá získat genetická informace z živých organismů a jak ji správně interpretovat, a konečně se podívali také na živý odchyt ptáků.

Úterní den pokračoval zastavením na nejvyšší české hrázi vodní elektrárny Dalešice, a poté už byla výprava podrobena odborné a velmi příjemně laděné exkurzi v informačním centru jaderné elektrárny Dukovany. Kromě naučných videí bylo možné si detailně projít zmenšené modely celého komplexu, i jednotlivé jeho části. Žáci například poseděli uvnitř jaderného reaktoru či řešili simulovanou odstávku jednoho z bloků JED.

Projekt s názvem Biologie v praxi tak během tří dnů perfektně propojil ve škole žákům teoreticky předávané informace z biologie, chemie a fyziky s reálnými přírodninami, praktickými ukázkami, a představil také propojení s aplikovaným výzkumem i trhem práce. Výstupem každého žáka je jeho vlastní badatelský mikrozápisník s popisem událostí, postřehů a objevů během pobytu v přírodě.