Job shadowing na gymnáziu Paide, Estonsko

V rámci projektu Eramsus + jsem se vydal na sever Evropy, konkrétně do Estonska, kde jsem v rámci job – shadowing (tzv. stínování) navštívil výuku cizích jazyků na státním gymnáziu v Paide.

Gymnázium Paide je státní střední škola, kde se v celkem devíti třídách vzdělává 240 žákyň a žáků. Škola je rozdělena na 2 budovy, stará budova je označená písmenem V, a je propojena prosklenou chodbou do nové, moderní budovy s označením U. Kombinace těchto dvou staveb funguje čtvrtým rokem a z hlediska architektury se jedná o velmi zajímavé propojení moderních prvků s tradiční estonskou architekturou.

Výuka na gymnáziu probíhá od výuce na naší škole odlišně. Ve škole nezvoní, žáci oslovují učitele křestními jmény. Mezi žáky a učiteli panují velmi přátelské, avšak respektující vztahy. Škola začíná v 08:30 ráno, jedna vyučovací hodina zde trvá 70 minut, po které následuje desetiminutová přestávka. Po třetí vyučovací hodině následuje pětapadesátiminutová přestávka na oběd, který se podává v jídelně. Obědy pro žáky hradí estonská vláda (příští rok tomu tak pravděpodobně již nebude), na výběr je jedno jídlo. Žáci i učitelé si jídlo nabírají sami, mají na výběr 1 – 2 saláty (z červené řepy, mrkvový s dýňovými semínky či zelný), 2 přílohy (buď rýže, brambory nebo těstoviny), a hlavní chod (maso, ryba, omáčka, guláš), eventuálně pečivo. K pití je k dispozici mléko nebo neperlivá voda. Učitelé i žáci stolují dohromady, neexistuje zde žádná separace na „učitelské a žákovské stoly“. Po obědě následují ještě dvě vyučovací hodiny, většinou se vyučuji volitelné předměty. Vyučování končí v 15:45 odpoledne, žáci tak mají maximálně 5 vyučovacích hodin denně.

Žáci jsou rozděleny do tříd, které jsou ale pojmenovány opačně, tedy nejstarší třídou na škole je Prima, nejmladší Tercie. Každý ročník má 3 paralelní třídy. Žáci nejsou známkování, ale obdrží procentuální úspěšnost, které se pak na známku převádí. Hodnocení je podobné jako u nás, na „průchod“ je potřeba 50% úspěšnost. Známky jsou zde rovněž odlišné, nejlepší známkou je pětka, nejhorší jednička. Do známky se procentuálně započítávají vypracované domácí úkoly (používají systém moodle či MS Teams), práce v hodině a úspěšnost v rámci testů a zkoušení. Rozvrh hodin se mění každý týden, třikrát ročně je velká změna předmětů, protože se učí v tzv. blocích. Každý blok nabízí jiné předměty, k maturitní zkoušce je potřeba absolvovat všechny předepsané předměty. Ve škole je vyučována branná výchova nebo rodinná výchova, což jsou oblasti, které jsou v našem vzdělávacím systému implementovány do jiných předmětů. Každá třída má dva mentory, kteří vykonávají práci třídního učitele.

V rámci stínování jsem měl možnost navštívit hodiny angličtiny, němčiny a ruštiny. Obecně v hodinách panovala vždy velmi přátelská atmosféra, vyučující na mě působil spíše jako průvodce a parťák než jako autorita. V hodinách angličtiny využívají často žákovské prezentace, které co do obsahu a „akademické úrovně“ nejsou tak vypracované jako u nás, na druhou stranu dávají skvělý prostor pro konverzační cvičení a užití cizího jazyka v praxi. Dále jsou velmi často používány prvky samostatné a skupinové práce, ať už za využití učebnic či pracovních sešitů, nebo doplňkových studijních materiálů (předlohy, cizojazyčné knihy, filmy, práce s autentickými materiály). Téměř všechny hodiny byly zahajovány „warm-up“ aktivitami, kdy mohli žáci získat bonusové body do testu (vždy za skupinu), důraz byl kladen na mluvený projev a provázanost s dalšími předměty (estonština, biologie, zeměpis). Ve škole používali všichni učitelé učebnice On screen, v jazykových úrovních B2+ a C1. Škola nabízí možnost studentům složit mezinárodní jazykové zkoušky (Cambridge English).

Hodiny němčiny a ruštiny spadají do roviny volitelných předmětů, tudíž jazyková úroveň nebyla tak vysoká jako u angličtiny. V němčinách využívají učebnice Beste Freunde, úroveň B1.1, ale všeobecná znalost němčiny je u většiny žáků nižší. Na škole mají možnost skládat Německý jazykový diplom (DSD I., DSD II.), možnost ale využívá minimum žáků. V hodinách byl kladen důraz na gramatiku a její procvičování, konverzační cvičení byla zařazována pravidelně, nicméně aktivita žáků byla výrazně nižší (nutno podotknout, že výuka němčiny probíhala v odpoledních hodinách). V hodinách jsou používány autentické materiály formou cizojazyčných textů či obrázků, výuka reálií je rozšířena o možnost výjezdů do německy mluvících zemí v rámci projektu Erasmus +.

Hodiny ruštiny jsou vedeny na škole bez učebnic a ryze prakticky. V hodinách jsou používány informační technologie (škola do hodin zapůjčuje školní notebooky), žáci pracují ve skupinách či samostatně, převážná část výuky je individuální práce žáků na zadaných úkolech s možností konzultací u vyučující kdykoliv během výuky či po ní (je to možné vzhledem k menšímu počtu žáků ve skupině). K výuce jsou používány vlastní pracovní listy, které žáci vyplňují elektronicky, dále výukové filmy a videa. Ačkoliv se škola nachází nedaleko od ruských hranic, možnost vycestování například do Petrohradu, není vzhledem k aktuální situaci možná. Mimo výuku slouží žákům moderně vybavená školní knihovna, kde si výpůjčky knih řídí žáci samostatně a elektronicky, odpočinkové zóny (křesla se stolečky v knihovně), možnost využití několika desítek stolních a karetních her, případně zóny pro individuální práci (křesla, kam je možné se samostatně usadit a pracovat, aniž by Vás někdo rušil). Ve volném čase na škole funguje školní sbor, kroužek lidových tanců, kroužek střílení. Kroužky jsou realizovány i v jiných budovách, než v těch školních. Nabídka volnočasových aktivit spadá pod školu a není tak bohatá, jako je nabídka na jihlavském gymnáziu.

Vyučující nemají kabinety, mají jednu patrovou místnost, kam si ukládají své oblečení, mají možnost uvařit si kávu, pracovat na počítačích (jsou v patře), sednout si a popovídat si s kolegyněmi a kolegy. Přípravy si mohou dělat ve svých učebnách, v případě, že učebnu sdílí s jiným učitelem, je možné se připravovat v učitelské místnosti nebo mimo budovu školy. Učitelská místnost disponuje velkou tabulí, která obsahuje nadcházející akce a úkoly, probíhající akce a úkoly, úkoly a akce nutné zkontrolovat a ukončené úkoly. Místnost se nachází v nejvyšším patře, kde jsou také kanceláře ředitele školy, zástupkyně ředitele školy, IT technika a hovorna. Na stejném patře se nachází i sál nazvaný „tabula rasa“, kde se konají některé školní akce.

Pozitivně hodnotím vztahy mezi učiteli a žáky, přátelskou atmosféru ve škole, schopnost žáků udržovat pořádek a čistotu v budově, na sdílených toaletách, v šatnách i ve třídách. Líbilo se mi zapojení žáků do vzdělávacího procesu a jejích schopnost přijmout zodpovědnost za své úkoly a povinnosti. V rámci své pedagogické praxe jsem si rozšířil poznatky o nové typy cvičení a úkolů (například losování dřevěných tyček se jmény, kdo je vylosován, musí položit prezentujícímu otázku, nebo rozdání tzv. „funny questions“ k prezentacím, v rámci výuky pak doplňování sloves do textu s tím, že slovesa jsou v závorce uvedena v mateřském jazyce, nebo úvodní aktivity na bonusové body do testu pro celý tým).

Z hlediska náplně hodin se domnívám, že stiháme stejný obsah učiva, akorát nemáme tolik času na individualizaci a diferenciaci výuky, více spěcháme a jsme v určitém permanentním stresu. Rovněž úrovně prezentovaných prací jsou u nás na vyšší úrovni (ať už tematicky, obsahově tak v rámci citačních norem), na druhou stranu je nutné dodat, že zvolená témata na zdejším gymnáziu vedla ke konverzaci a diskusi a měla jistý benefit do klasické výuky.

Za sebe hodnotím možnost výjezdu do Estonska velmi pozitivně. Jednalo se o velmi podnětný a inspirující pobyt, během kterého jsem zažil snad všechno od evakuace školy po prezentaci velké školní akce organizované čistě žáky za účasti předních estonských osobností na motivy pořadu Tvoje tvář má známý hlas. A ačkoliv počasí v Estonsku je velmi chladné, deštivé a větrné a během procházek po okolí mimo zvířat nenarazíte na žádného člověka, rozhodně bych pobyt na severu doporučil, Estonsko totiž za to stojí!